60 الی 70 درصد وزن بدن انسان را آب تشکیل داده است . مقدار آب لازم برای بدن که بوسیله دمای بدن و کار کلیه ها در دفع مواد زائد و همچنین تعریق از بدن خارج می شود از راه نوشیدن آب تامین می گردد.در حال حاضر توصیه کلیه پزشکان به مصرف 8 لیوان آب و مایعات در روز است یعنی تقریبا یک میلی لیتر به ازای هر کالری انرژی دریافتی. البته افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند یا بدلیل کار و فعالیت شدید تعریق دارند مقدار بیشتری مایعات باید مصرف کنند . هرگاه کودکان در هنگام ورزش احساس تشنگی کنند بعد از رفع تشنگی نیاز به یک لیوان آب بیشتر دارند . محققان اذعان دارند هر فرد سالم قادر است در شبانه روز تا 10 لیتر آب بنوشد و در افرادی که عفونتهای مثانه دارند افزایش دریافت مایعات ضروری است . بطور کلی مصرف هر 240میلی لیتر( یک لیوان ) آب اضافه تر خطر سنگ کلیه را 10%  کاهش می دهد . جالب این که شیر - نوشابه گازدار و آب میوه این اثر را ندارند و برعکس مصرف آب گریپ فرویت اضافه تر خطر سنگ کلیه را 44% افزایش می دهد . در هنگام تولد 75% وزن بدن انسان را آب تشکیل می دهد اما این مقدار تا سن 10 سالگی به 60% کاهش می یابد . کودکان 2 تا 12 سال هم باید 4 تا 8 فنجان آب در روز دریافت نمایند .

توصیه : هرگاه خود احساس تشنگی کردید به کودکان خود هم آب بدهید . 

                * با مصرف بهینه آب ، قدردان این نعمت حیاتی خداوند باشیم.